lördag 27 juni 2009

Bakat






Igår hade vi gäster och våra gäster är inte bortskämda med att jag bakar. Jag är ingen fena i köket men igår överträffade jag mig själv. Jag mycket stolt över att jag lyckats baka något som faktiskt smakade riktigt bra. Lite förvånad blev jag dock nu när jag skulle skriva in receptet! Jag trodde att jag hade följt det exakt igår, men nu inser jag att jag bara dubblat vissa av ingredienserna? Det här är lite typiskt mig, men det här innebär ju att det blir min egen Brownie. Så här kommer ett "egenkomponerat" recept:
JOHANNAS BROWNIE
140 g mandlar
100g 70% mörk choklad
1oog vetemjöl
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100 g socker
100g brunt farinsocker
130 g smör/margarin
3 st stora ägg

Hacka grovt mandel och mörk choklad.
Vispa ihop smör, socker farin socker och ägg till en smet. Blanda ner de torra ingredienserna. Vänd sist ner hackade mandlar och hackad choklad.
Häll i en smord form och grädda i mitten i varmluftsugn i strax under 200 grader i ca 30 minuter. Jag kände efter med sticka flera gånger, kakan ska vara lite kladdig.
Jag serverade med färska jordgubbar och vispad grädde med vaniljsmak, för att det ska se lite trevligt ut rev jag choklad över grädden.

Lycka till!



1 kommentar:

  1. Måste säga att där lyckades du vännen. Det var jätte gott. Åt lite för mycket bara.
    Får gå jävligt fort på promenaden så det gör nytta.

    SvaraRadera